17.9.10

kaku pegun

usah membazir perasaan halus ini kepada orang yang tidak punya perasaan itu.
buang segala kerja sia-sia ini.
buang segala perasaan ini.
buang segala walaupun kau tetap sayangkan dia. dalam diam. tiada bersuara.








sudah acap kali aku ingatkan diri tentang hal ini.
tapi mana mungkin aku membuangnya terus.
aku sedang belajar untuk gembira.
menjadi gembira bagi aku bererti tidak punya perasaan.
bertahun-tahun aku bergini, akhirnya aku membuat kesimpulan.
buang sayang yang melebih-lebih itu, buang benci itu, buang amarah itu, buang cemburu itu, buang risau itu, buang simpati itu, barulah aku gembira.
kaku tiada perasaan, aku akan gembira?
semua itu buat aku berfikiran sebegitu rupa.
jangan salahkan aku wahai dunia.
bila aku tiada perasaan lagi. bila tidak hiraukan orang lagi.


No comments: